Nog maar 1 maandje! - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Marleen Esch - WaarBenJij.nu Nog maar 1 maandje! - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Marleen Esch - WaarBenJij.nu

Nog maar 1 maandje!

Blijf op de hoogte en volg Marleen

18 Mei 2015 | Noorwegen, Oslo

Heihei! Daar ben ik weer! De vorige keer dat ik mijn blog schreef was het pasen, dus er is ondertussen weer genoeg gebeurd. Ten eerste, mijn Noors examen. Onze lerares had ons verteld dat Noren vaak heel chill met regeltjes omgaan, behalve als het gaat om examens. Hierbij zijn ze – volgens haar – enorm streng. Nou, gelukkig viel dat allemaal wel mee! Je mocht tijdens het 3 uur durende examen gewoon naar de wc, koffie en eten halen in de kantine of even buiten frisse lucht halen. Nou, daar kan Utrecht nog wat van leren! Gelukkig was het examen helemaal niet moeilijk, dus heb ik het vak met een A af mogen sluiten ☺

Verder heb ik een super leuk baantje kunnen bemachtigen in Oslo! Doordat ik zoveel vrije tijd had, wilde ik toch graag enigszins iets nuttigs doen hier. Ik heb een mailtje gestuurd naar een Nederlandse school in Oslo om te vragen of ik IETS kon betekenen en die vraag kwam blijkbaar als geroepen! Ik ben nu aangenomen als onderwijsassistente in een combinatieklas van groep 1, 2 en 3. Elke dinsdagmiddag mag ik hier de lerares ondersteunen met het lesgeven aan de allerjongste kindjes. Echt super leuk! De kinderen hebben allemaal 2 Nederlandse ouders of 1 Noorse en 1 Nederlandse ouder. Ze gaan naar een normale Noorse school of naar een internationale school waar Engels gesproken wordt. Om toch hun Nederlands een beetje te onderhouden voor wanneer ze terug naar Nederland gaan, komen ze elke dinsdagmiddag naar de Nederlandse school. Hier brengt de lerares hun wat taal en cultuur bij. Bij sommige kindjes wel hard nodig, want die spreken ondertussen al vloeiend Noors! Ook heel raar om de verschillen van de basisscholen in Noorwegen en Nederland te merken. De kinderen in Noorwegen zijn tot een jaar of 8 nog aan het "spelen" op school, terwijl bij ons al vanaf 5/6 jaar wordt verwacht dat ze stil zitten en luisteren. Soms erg lastig dus, als kinderen op de Noorse school mogen doen en laten wat ze willen en ze vervolgens bij ons ineens moeten werken.. En omijngod, ik snap nu ook waarom de Noren hun biertje van 10 euro kunnen betalen. Op de school krijg ik een salaris van 180 kroon per uur, aka 20 euro! En aangezien de wisselkoers ook nog eens kak is - of eigenlijk dus niet - kan dit soms zelfs tot 25 euro oplopen. Niiiiice. Ook heb ik een Nederlands oppasgezinnetje gevonden, waar ik komende donderdag voor het eerst ga oppassen. Langzaam maar zeker komen er dus toch wat centjes binnen en kan ik weer tripjes betalen ☺

De afgelopen maand zijn ook papa en mama me gezellig op komen zoeken! We hadden super mooi weer, dus we hebben heerlijk kunnen genieten van het weekendje. We hebben de stad verkend, heel veel op terrasjes gezeten en zijn lekker uit eten geweest. Wat een verwennerij! Het was heel leuk om te kunnen laten zien waar ik dit semester uithang. Bovendien ben ik weer lekker bevoorraad met zomerkleding (ja, ook hier heb ik dat nodig) en heeeel veel eten!

Verder heb ik ook hier in Oslo Koningsdag gevierd. Zaterdagmiddag was er een koningslunch georganiseerd vanuit een Nederlandse club. Ze hadden me gevraagd (vanuit de school) of ik hier wilde oppassen op de kindjes terwijl de ouders aan het eten waren. Een man of 50/60 kwam naar dit etentje; ik had geeeeen idee dat er “zoveel” Nederlanders in Oslo waren! Ik heb de middag heerlijk gegeten, gekleurd en 123-roodlichtje gespeeld en er ook nog eens 500 kroon (55 euro) aan over gehouden! Daarna ben ik gezellig met 3 andere Nederlandse studenten gaan eten om vervolgens naar een feest in Café Amsterdam te gaan. Was super leuk! Ze hadden zelfs bitterballen en patatje oorlog (als je maar flink betaalde).

Vorige week ben ik na alle stress voor mijn take-home examen naar Lauri in Malmö geweest! Super leuk om elkaar weer te zien! We hebben hier lekker veel “fika” gehouden (koffie met iets lekkers) en het was eindelijk weer mogelijk om eens te fietsen zonder steile hellingen. Ik heb veel van de stad gezien, we zijn naar een sauna geweest waarbij je af moest koelen in de zee en we hebben gefietst over een oude treinrails. Om de super leuke week af te sluiten zijn we nog lekker op stap geweest! Daarna was het weer tijd om afscheid te nemen, maar we zien elkaar gelukkig over een maandje alweer! Want ja, het einde is helaas weer in zicht. Ik had van te voren nooit verwacht dat ik dit zou zeggen, maar ik vind het echt jammer om weer naar huis te moeten. Maar.. nu de eerste mensen langzaamaan al beginnen te vertrekken, denk ik dat ik het over een maandje ook wel prima vind om te gaan. 15 juni pak ik het vliegtuig naar het mooie Nederland!

En dan nu – als laatste - de raarste traditie die ik ooit heb meegemaakt: de RUSS. Eindexamen leerlingen van de middelbare school in Noorwegen doen hieraan mee. Halverwege april trekken ze massaal een rode of blauwe overal aan die ze tot 17 mei niet meer uit mogen doen en mogen wassen. Ze krijgen een lijst van 100 taken, waarvan ze er zoveel mogelijk moeten voltooien: “Heb VEILIGE seks met een eerstejaars in het bos”, “Ga op een kruispunt staan en neem een shotje als een auto toetert”, “Slaap in een boom”, “Drink een fles wijn leeg in 10 minuten” en ga zo maar door.. Meer dan de helft van de dingen is hartstikke illegaal, maar toch accepteert de politie in deze maand vrijwel alles. De leerlingen gaan overdag naar school en stappen ’s avonds in hun gepimpte schoolbus. Hiermee rijden ze met KEIharde muziek door de stad en eindigen om 02.00 uur bij het meer, om wat seks-activiteiten van hun lijstje af te kunnen strepen. Na elke uitgevoerde activiteit (waarbij minimaal 1 getuige moet zijn) krijgen ze een badge. 17 mei, nationale constitutie dag in Noorwegen, is de laatste dag van deze rare traditie. De leerlingen feesten de hele nacht door, beginnen de dag met een champagne ontbijt en komen rond een uur of 4 naar de stad om met al hun bussen in een parade door de stad te rijden. Ze hebben hun mutsen dan op met hierop de badges die ze hebben verzameld. En het erge is… 3 dagen later beginnen de eindexamens. De overheid heeft een aantal jaar geleden de examens vervroegd, in de hoop dat de RUSS wat minder heftig zou zijn. Helaas mocht dit niet baten en is er nu een steeds minder hoog slagingspercentage. Jup..
Ook wij hebben de constitutie dag gevierd op 17 mei, maar iets minder wild dan de RUSS. Om 8 uur begonnen we met zijn allen aan ons overheerlijke (champagne) ontbijt. Om 10.30 zijn we naar de stad gegaan om hier naar de parade te kijken. Meer dan 300 scholen deden hieraan mee met hun meest muzikale leerlingen. Alle mensen waren gekleed in hun Bunad, echt hele mooie traditionele kleding! En dat mag ook wel, want ik heb vernomen dat een gemiddelde Bunad zo’n 5000 euro kost! De koninklijke familie staat gedurende de hele parade op hun balkonnetje vrolijk te zwaaien, zo’n 4 uur lang. Na de parade is normaalgesproken de parade van de RUSS met al hun bussen. Helaas was het precies dit jaar, de tweede keer in 110 jaar tijd, afgelast door de politie. Tof.. Om 2 uur was alles afgelopen en was er ook niet veel meer te beleven. Toch wel anders dan alle nationale festiviteiten in Nederland waar iedereen dronken rondloopt in lelijke oranje kleding in een stad vol met podia en muziek. Ook viel het me op dat - ondanks dat de koninklijke familie aanwezig was - er amper politie rondliep. Dat zou in Nederland toch niet altijd zo zijn!

Zo, dat waren mijn belevenissen weer. De komende maand heb ik nog een leuk tripje naar Stavanger en het schrijven van 2 essays voor de boeg. Verder ga ik vooral nog heel veel genieten van Oslo met alle mensen die ik heb leren kennen en hopelijk mooi weer!

Ha det bra!

  • 18 Mei 2015 - 16:36

    Mama:

    Wat kan je toch mooi en gezellig schrijven.
    Menigeen die dit leest zal reuze jaloers op je zijn. " studeren" in het verre Oslo zonder familie en vrienden.
    Maar jij kan beslist terug kijken op een super periode waarin je veel hebt gezien, gedaan, genoten en geleerd.
    Wij papa en mama zijn supertrots op je

  • 18 Mei 2015 - 19:00

    Gerrie M.:

    inderdaad Marleen, je schrijfstijl is heel goed te volgen, je beleeft als lezer bijna zelf het avontuur...
    veel plezier nog in het hoge Noorden, geniet met volle teugen...groeten aan je ouders, via deze mail,
    houdoe Gerrie .

  • 18 Mei 2015 - 19:01

    Marit:

    Hoi Marleen,
    Wat leuk om weer te lezen dat je het nog steeds erg naar je zin hebt daar!
    Wat is de tijd toch weer snel gegaan!
    Geniet nog maar vollop daar de komende maand!
    Gr Marit

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marleen

Actief sinds 14 Jan. 2015
Verslag gelezen: 225
Totaal aantal bezoekers 2561

Voorgaande reizen:

09 Januari 2015 - 15 Juni 2015

Exchange Oslo

Landen bezocht: