Eerste weken - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Marleen Esch - WaarBenJij.nu Eerste weken - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Marleen Esch - WaarBenJij.nu

Eerste weken

Blijf op de hoogte en volg Marleen

22 Januari 2015 | Noorwegen, Oslo

Naar mijn gevoel ben ik al meer dan een maand in Oslo, maar ondertussen zijn het pas net twee weken. Jeetje, wat gaat de tijd snel!

Ondertussen ben ik al erg gewend geraakt aan mijn huisje. Ik woon in gebouw 42 en dat is volgens iedereen hét partyhuis van Sogn (het studentencomplex). Mijn huisgenootje is het hier helaas niet zo mee eens. Ik woon op de derde verdieping samen met vijf anderen. Met 1 meisje (Judy) uit Oostenrijk kan ik het heel goed vinden. Verder woont er nog een meisje uit Schotland en een jongen uit Amerika. Zij zijn nooit thuis en ik heb dus na 2 weken nog steeds geen idee hoe ze heten. Mijn buurjongen is een awesome knul uit Iran. Hij is mega groot, heeft dreadlocks en een onmogelijke naam om uit te spreken (en te typen). Tot slot woont hier een Aziatisch meisje. Ze is ver-schrik-ke-lijk. De eerste dag werden Judy en ik al door de Iranese knul voor haar gewaarschuwd. En hij had gelijk. Ze woont hier al 4 jaar en zeurt dus ook al 4 jaar over wat er allemaal niet goed gaat in dit huis. Overal hangen briefjes met wat we wel en niet mogen doen en gebruiken. Verder heeft ze de regel: doordeweeks geen feestjes na 22.00 en in het weekend niet na 23.00. En dat in een partyhuis?! De roddel gaat rond dat ze wilt verhuizen, dus op hoop van zegen!

Verder is de keuken op onze verdieping een hel. Alles is vies en het is er super koud. Gelukkig ben ik goed bevriend geraakt met mensen op drie andere verdiepingen, waardoor ik pas 1x op mijn eigen verdieping heb gekookt! Bovendien hebben we vanwege de kou ook nooit een kitchenparty op onze verdieping. Misschien heeft het Aziatische meisje de verwarming gesaboteerd..

Vorige week had ik buddyweek. Hierdoor heb ik ook buiten mijn eigen huis veel mensen leren kennen. De eerste dag van de buddyweek werd ik 21 en gingen we schaatsen. Ik vreesde al 3 weken voor deze dag, maaar mijn maat schaatsen was op en ik belandde dus met mijn schoenen op het ijs. Ik had mijn verjaardag dus zonder botbreuken overleefd! Op donderdag constateerde ik dat mijn buddygroepje helemaal niet leuk was en ben ik door een ander buddygroepje geadopteerd. Met hen ben ik gaan sleeën in Korketrekkeren. We gingen met volle vaart naar beneden om 15 minuten later weer met de metro omhoog te kunnen voor een nieuw sleeritje! Verder hebben we een bustrip door Oslo gehad en zijn we naar de Holmenkollen geweest. Dit is een bekende skischans waar veel wereldkampioenschappen worden gehouden. Ook hebben we een bezoekje gebracht aan het Vigelandspark. Dit is een park waarin allemaal beelden staan van naakte mensen. Doordat het flink had gesneeuwd, was er alleen weinig van deze beelden te zien. Ook zijn we naar het Opera House geweest en hebben we op het dak gestaan. Zo konden we Oslo van boven bekijken. Dit was echt super mooi!

Doordat in Noorwegen de alcohol super duur is (ja echt, super duur!) zijn kitchenparty’s erg populair. Elke avond is er wel weer een feestje. Gelukkig woon ik in het partyhuis en kan ik dus elke avond op mijn sokken en zonder jas naar het feestje en naar huis, terwijl de rest midden in de nacht een sneeuwstorm moet overleven om thuis te komen.. Vorige week zaterdag had ik mijn eerste echte feest. En toen heb ik dus mogen ondervinden hoe duur het is. Entree was 10 euro, jas ophangen 3 euro en 1 biertje 8 euro!! Nu snap ik dus waarom iedereen thuis aan de mega sterkte drank zit. Dat is in verhouding veel goedkoper.. Om het feest nog aparter te maken, gingen de lichten al om 2.30 aan. Gelukkig was ik niet de enige die hiervan in shock was en hadden we een afterparty (wederom in mijn huis). Hier hebben we een pizza besteld (voor 40 euro!!!) en is het alsnog een mooie avond geworden.

Al met al hebben we dus ondanks de dure alcohol genoeg feestjes. Alleen vinden deze lekker in mijn eigen huis plaats en drinkt iedereen het sterkste van het sterkste spul. Maar, hier valt ook wel weer aan te wennen!

Na de drukke buddyweek is nu mijn school begonnen. Na 2 colleges kan ik nog niet veel vertellen, behalve dat ik colleges heb met 30 man ipv 200. Ook daar valt wel aan te wennen! Verder ben ik Noors aan het leren, wat echt super grappig is. Als Nederlander heb ik gelukkig een kleine voorsprong, aangezien de grammatica redelijk hetzelfde is. Naar mijn idee lukt het me redelijk goed, maar een Noorse knul vertelde me deze week dat ik klink als een dronken Deen als ik Noors praat. Daar moet ik het dan mee doen..
Nu ga ik de brave student uithangen en ga ik de sneeuw en de gladde ijzige wegen betreden om naar mijn derde college te gaan,

Hadet bra!

  • 22 Januari 2015 - 12:48

    Gerry:

    aangezien ik via Skype,app en Viber op de hoogte blijf vind ik het super om te lezen.
    Well done xx

  • 22 Januari 2015 - 14:48

    Marielle:

    Hoi Marleen,klinkt wel rete-gezellig!
    Maar moet makkelijk een half jaar uit te houden zijn,toch?!
    Dat zeg ik dan die Tilburg maar 1 x per jaar uitkomt,duh!
    En mensen die echt niet leuk zijn,skippen...half jaar is veel te kort om je daar druk over te maken.
    Gewoon plezier maken en( af en toe) studeren,have fun!

  • 22 Januari 2015 - 17:22

    Carolyne:

    hoi Marleen

    Wat een geweldig leuk verslag heb je weer geschreven!! Mocht je studie op niks uitlopen kun je altijd nog schrijfster worden, je hebt er talent voor. Jammer dat niet iedereen daar aardig is en dat ze maar snel gaat verhuizen ver van jullie vandaan hihi. Nou succes verder met je college's en party on girl

  • 22 Januari 2015 - 17:47

    Nely:

    wat ik van je lees..............is het kei gezellie daar.....lekker genieten ;-)

  • 24 Januari 2015 - 22:14

    Jose (je Tante Weet Je Wel):

    Wat zullen we sturen,een kaartje,geld of alcohol?
    Volgens mij kun je vooral alcohol goed gebruiken,niet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marleen

Actief sinds 14 Jan. 2015
Verslag gelezen: 243
Totaal aantal bezoekers 2571

Voorgaande reizen:

09 Januari 2015 - 15 Juni 2015

Exchange Oslo

Landen bezocht: